Er wordt om de veiligheid en de vele veranderingen in het verkeer steeds gewerkt aan nieuwe wetgeving. Vanaf 1 januari 2025 geldt er een registratie plicht voor alle voertuigen. Ook zal de maximaal toegestane snelheid voor o.a. trekkers omhoog gaan van 25 km/u naar 40 km/u. Om daar allemaal naartoe te komen, is kenteken landbouwvoertuig registratie vanaf 1 januari 2021 verplicht gesteld. De regels zijn op dat gebied duidelijk en wordt er onderscheidt gemaakt in twee groepen.

Kenteken landbouwvoertuig voor 1 januari 2021

Er zijn een flink aantal landbouwvoertuigen werkzaam die al voor 1 januari 2021 zijn aangeschaft. Voor die groep geldt er een online registratie plicht. Het zou namelijk niet praktisch zijn om zo een grote groep te laten rijden naar een keuringsstation voor de registratie. Dat is namelijk wel het geval voor landbouwvoertuigen aangeschaft na 1 januari 2021. Na de registratie zullen de platen besteld kunnen worden met het kentekenbewijs. Het jaarlijks moeten verzekeren en de APK komen er dan ook bij kijken. De APK geldt echter voor voertuigen die sneller dan 40 km/u kunnen rijden. Kenteken landbouwvoertuig die vaak over de grens gaan (GV-plaat) hoeven niet verwisseld te worden wanneer de registratie voor 31 december 2021 heeft plaatsgevonden.

Verplicht kenteken bij harder dan 25 km/u rijden

Er dient verplicht een kenteken landbouwvoertuig aan de achterzijde geplaatst worden wanneer er harder dan 25 km/u mee gereden wordt. Dat geldt ook voor de aanhanger of andere voortgetrokken uitrustingsstukken. Het is belangrijk om dat in de gaten te houden. Voor snelheden minder dan 25 km/u moet er gewoon een wit kenteken op de aanhanger of uitrustingsstukken worden gevoerd. Een gele kentekenplaat houdt ook in dat er voor het geregistreerd voertuig wat extra kosten erbij zullen komen. Voor het registreren bij de RDW is de eigenaar trekker zelf verantwoordelijk. Wanneer dat verzuimd wordt, mag er een boete tegemoet worden gezien wanneer er met de trekker op de openbare weg zal worden gereden.