Helaas worden er nogal wat smoesjes gebruikt om onder een factuur door te komen. Een ervaren ondernemer kan hier vaak wel doorheen kijken, maar als je net begint kan het nog wel eens lastig zijn om dit in te schatten. We hebben daarom een aantal smoezen op een rijtje gezet waarom iemand een factuur niet kon betalen. Houdt er echter wel rekening mee dat dit ook punten zijn die serieus genomen moeten worden.

De rekening niet ontvangen hebben

Dit is toch wel de meest gebruikte smoes wanneer een factuur niet betaald is. Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat een rekening niet ontvangen is, omdat jij als ondernemer niet in de mail van de klant kan kijken. 

We hebben bestelde producten nooit ontvangen

Dit is een gevaarlijke, maar een veel voorkomende opmerking. Wanneer er gekozen is voor afterpay, zal de factuur achteraf betaald moeten worden. Als een klant dan constateert niks te hebben ontvangen is het belangrijk dat je kijkt naar datum van afgifte en handtekening. 

We wachten op een andere betaling

Ook een andere smoes die gebruikt wordt om een factuur niet te betalen is dat er nog grote klant hen moet betalen voordat ze over kunnen gaan op betaling aan jou. Je kunt hierin dan het beste een oplossing bieden zodat het wel wordt betaald. Wordt het nog steeds niet betaald? Schakel dan een incassobureau in Apeldoorn in. Hierin kan onder andere Deurwaarders.com een helpende hand zijn. 

We hebben dit overlegd met een collega

De klant kan ook als smoes geven dit al te hebben overlegd met jouw collega. Het best wat je hierin kan doen is de desbetreffende collega erbij halen en een gesprek met z’n drieën voeren over de mogelijkheden. Hoogstwaarschijnlijk weet de klant de naam niet meer van jouw collega.